Kommuntanter...

För ett tag sedan så ringde jag till dagisplaceringstanterna på kommunen för att höra lite om natt-dagis, och hur det funkar osv.

Jag: Hej, jag undrar lite om nattis, hur det funkar osv.
Kommuntant: Jaa, du måste själv frakta barnet dit.
Jag: jo, det förstod jag nog, men annars, hur funkar det?
Kommuntant: Jaa, det är kö.
Jag: Ok, men, alltså, jag undrar lite om hur det går till där osv.
Kommuntant: Jaa, man får alltså själv skjutsa barnen dit, men det är kö, men det är ett väldigt bra ställe.
Jag: Ok, ehh, hur ansöker man då?
Kommuntant: Jaa, du får ansöka på den vanliga blanketten, och det är bra om du specifierar väldigt bra hur mycket du vill att barnet ska vara där.
Jag: Ehh, jag vet inte riktigt hur mycket jag behöver platsen där, men jag kommer sannolikt behöva nån gång då och då, för jag jobbar väldigt konstiga tider..
Kommuntant: Ja, men skriv hur mycket du behöver omsorg..
Jag: Men jag vet ju inte riktigt, så jag kan inte riktigt skriva hur mycket.
Kommuntant. Ja, men skriv hur mycket du behöver omsorg.
Jag: Men jag vet ju inte rikti.... Äh, skicka en blankett till mig så fyller jag i den
Kommuntant: Ja men det är kö. Men jag kan skicka en blankett. Hej då!
Jag: Mmm, ja, hej då!



Igår ringde en annan kommuntant:

Kommuntant: Hej! Du hade skickat en blankett om att du vill ha omsorg före kl 06.
Jag: Ja, jag ville ju ställa mig i kö till nattis.
Kommuntant: Ja, du får ju själv frakta barnet dit, och det är kö.
Jag: Ja, jag förstår det.
Kommuntant: Men man får inte ha två platser, förstår du.
Jag: Ehh, ok, vadå två platser?
Kommuntant: Ja, man får inte ha två platser.
Jag: Men vadå två platser?
Kommuntant: Ja man får inte ha två platser.
Jag: ehh, jag tror inte riktigt att jag förstår vad du menar..
Kommuntant: Ja, hon har ju en plats på¨Ekot.
Jag: ja, och sen kommer jag antagligen att behöva omsorg på jourtid.
Kommuntant: Ja, men man får inte ha två platser. Det är nya regler som nog gäller, men vi vet inte , vi får se i januari..
Jag Ehh, menar du att hon inte får gå på Ekot, om hon behöver nattis..?
Kommuntant: ja, det är regler, men vi vet inte vad som gäller riktigt. Vi kanske vet i januari...
Jag: Men, måste hon alltså antingen gå på Ekot, eller på det dagiset som har nattis?
Kommuntant: Ja, man får inte ha två platser.
Jag: Jaha, vad gör man då om man behöver två platser?
Kommuntant: Man få inte ha två platser.
Jag: Ok, men vad gör man då?
Kommuntant: Vi hör av oss när vi vet vilka regler som gäller.
Jag: ehh, ok.
Kommuntant: Hej då!
Jag: jaa, ehh, hej då!



En automatisk talsvarsfunktion kan nog ge mera svar än en kommuntant....

Kommentarer
Postat av: Lina

Smart upplägg det där med att man fraktar barnet själv och att det finns ett kösystem. Briljant och lite otippad lösning! Så jag förstår att de vill understryka den ordentligt. --himlar med ögonen--



Och man får alltså inte vara flexibel, för det är inte kommunen... Tror dem i alla fall. Eller vi får se i januari...



Jisses.

2009-09-18 @ 11:15:18
Postat av: Anki

Jag vet! Det roligaste är ju att det första de säger vid frågor angående nattis är att man själv får frakta barnet dit. För det hade man ju inte fattat. Jag trodde att det skulle komma någon liten Nepales och frakta lilla V dit på en jak..

2009-09-18 @ 12:53:12
URL: http://minipanda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0