WTF

I alla tidningsartiklar som handlar om den läkare som misstänks för att ha dödat ett spädbarn på Astrid Lindgrens Barnsjukhus står det hela tiden " den kvinnliga läkaren". Inte den manliga, den svarta, den fula, den icke ariska, med mera. Jag kan inte tänka mig att det skulle stå "den manliga läkaren" om den hade hetat Peter. Det kanske hon gör i och för sig, vad vet jag. Men sådan är sjukvården, och samhället tydligen. På mitt jobb arbetar mångar kvinnliga doktorer. Rätt så många av det äldre klientelet som ligger inne på sjukan fattar inte att de är doktorer. När man har rondat hos patienten, jag och den kvinnliga doktorn, så frågar många efteråt, när doktorn ska komma.. Det är väl okej hos de som är 85+, de kan ju vara lite svåra att ändra på, men att den tidning som till exempet DN håller på med sånt fjanteri är ju helt sjukt.. Skärpning DN!!!!

Annars fattar jag inte riktigt grejen med denna polisanmälan.. Jag tycker att jag försöker hänga med och så, men jag fattar inte vem som har anmält doktorn... Vad jag fattat är att det hade beslutats att stänga av respiratorn, för att bäbisen var så pass skadad att inget skulle kunna rädda den, och att ångestdämpande och smärtstillande medicin givits enligt riktlinjer.. Men, vad är problemet?? På alla ställen jag jobbat på får man alltid en generell ordination på morfin när det beslutats att en patient inte går att behandla/ rädda mer. Morfinet får oftast ges i obegränsade doser, så att patienten i fråga inte har ont, eller har ångest. Sedan, vad det i slutändan är som "tippat" patienten över kanten är det ingen som bryr sig om, så länge allt gått lungt och fint till.. Nu har jag i och för sig aldrig jobbat inom barnsjukvården, men i de lägen när man bestämmer sig för att vårda palliativt, borde det inte vara någon skillnad. ( massor med forskining finns om palliativ vård, som uttryckligen menar att man skall ge morfin, som både lugnar och smärtlindrar i nödvändiga doser)!

Ja, ja, det var dagens allvar det.. Nu åter till ett hostande barn. Hon kanske skulle behöva lite Moffe för att sova gott på natten..

 Agös!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0