Idiotos!

Jag har mot alla mina principer smurfat runt lite på olika "gravidforum" sista dagarna. Jag vet, jag är en dålig människa och jag skäms över mitt agerande. Men det blir lite med skräckblandad förtjusning jag läser på dessa forum, för de som skriver där måste verkligen vara VÄRLDENS största puckon, men jag kan inte sluta iallafall (typ som att man inte kan sluta titta på en äcklig film, eller pilla loss en lös nagel).

För det första, är det ingen, verkligen ingen mer än jag själv och ett fåtal andra som klarat av grundskolans svenskakurser. Allting är skrivet i talspåk! Visst jag kan också skriva talspråk ibland, och min skrivna svenska är inte helt perfekt, men om man vill att någon annan ska fatta vad man skriver, så får man väl se till att åtminstånde försöka använda sig av skiljetecken och skriftspråk, eller åtminstånde begripliga ord. Gaaah! Jag måste nog anmäla alla till språkpolisen (undrar om dom har någon insatsstyrka som kan komma och slå alla skribenter med kass svenska (de som inte har svenska som sitt första språk är givetvis exkluderade), med en blöt lax, eller något). Det finns också vissa som lyckas kombinera obegripligt språk med världens mest kassa stavning. Jag fattar inte! Hur kan fölk stava så jäkla dåligt? Det finns faktiskt något som heter "stavningskontroll". Mycket bra uppfinning.... För att inte tala om alla särskrivningar... Oj, oj, oj, man kan få hjärtinfarkt för mindre... Men som sagt, det är alltid kul att håna folk. Och förresten, man måste tydligen använda minst 20 smileys i olika neonfärger, i allt man skriver.

För det andra: Fattar inte folk vad de ger sig in på när de blir på tjocken? För de flesta måste det väl ändå vara ett hyfsat frivilligt beslut. Det kan ju inte komma som en överraskning att graviditeten är nio månader lång, att man kan må illa, att man kan gå upp i vikt, att vad som helst kan hända under resans gång. Eller? Har inte folk någon aning om någonting?

Läste ett inlägg där någon frågade om vattnet kunde gå på natten, fast man sover. Nä, barn får bara födas måndag till fredag mellan 8 och 17. Andra undrar om det är dags att packa BB-väskan, när de är i typ 6- månaden. Visst, barn kan ju födas när som helst, egentligen, men man kanske kan använda hjärnan lite. Tänk själva!!! (själv har jag slängt ner lite grejor i en pappkasse från konsum) 

Flera andra diskuterade vad som skkulle göras i barnrummet. Det verkar som många hade lite ågren över att de inte hade hunnit köpa ammningsfåtölj ännu. Ammningsfåtölj??? Jag trodde bara att det var på TV folk inredde ett barnrum helt i blått eller rosa och med ammningsfåtölj (nu har jag ännu ingen personlig erfarenhet av att amma, men jag antar att man kan göra det var som helst i lägenheten.., men vad vet jag?).

Sen är verkar det vara många som använder gravidforumen som nån slags telefonlinje för samtal i realtid. Det var en hel del trådar där folk skrev typ; vattnet har gått, vad ska jag göra? Någon annan svarar något, den första personen skriver tillbaka och så fortsätter det tills person nr 1 skriver att hon ska åka in till förlossningen. Har de inga andra att prata med? Män, sambosar, partners, mammor, syskon eller kompisar? Nä, allt i ens privatliv måste vara helt öppet för resten av mänskligheten.

Det finns så mycket mer att störa sig på i dessa forum, man kan inte bära plågan själv (ungefär som att kolla på "Färjan" på tv, det är så pinsamt störande att man inte klarar att göra det själv). Jiiiisus, tur att man själv är helt perfekt!

Kommentarer
Postat av: Ingela

Men du vet ju att man är med i den hemliga klubben, och då är alla andra som är med i den hemliga klubben ens närmaste kompisar även om man aldrig träffat dem förut... Men när du får barn så kommer du också att förstå...

2008-10-24 @ 07:32:09
Postat av: Snuttan

Ja fatta inte vad du pratar om! E du helt bakom flöte eller?!!!??? Mitt vatten gick mitt på natten! Anna min kompis ha sagt att de inte går! Fatta va konstit!

Jag har svårt å bestämma mig om ja ska ha rosa döskallar eller rosa hjärtan i barnrummet så ja tänkte fråga dig va du tycker eftersom du bloggar om inredning å sånt men då sa Anna att du bara hade bloggat om nån mugg men ja fatta inte va hon mena! Förstår du? Fö ja gör det inte alls!!!!???



Ha det toppen så ses vi på familjeliv!!

2008-10-24 @ 08:06:36
Postat av: Anki

Ha ha ha!

2008-10-24 @ 09:50:29
Postat av: Snuttan

Vet inte va som va rolit men jag tyckte inte Ingela va nå rolig!!?? Men ja mena allvar, vad ska ja ha på väggen?!! Vet inte du de kan jag lika gärna fråga nån annan, kanske nån som har bloggat om mer än en mugg. Å du, muggen va skithäftig!!!!???!!!?? !!!???!!! =) =) =)



Ha det bra! =)

2008-10-24 @ 10:04:16
Postat av: Anki

A asså de e ju ganska snyggt med rosa döskallar anars kan du ju ha tyop bruyna hach pipor de e oxå ganska snyggt!!!1 de ha jag i mitt barnrum sen har ja g en amnings fåttölj i kattungetasstyg de e oxå fräkt. Ja tyckte inte heller att Ingela va nå kul

2008-10-24 @ 11:10:42
Postat av: Stina

Men hallå elleerrr...haru skafat blogg utan att seja till mej. Kul i alla fall! : )

En annan sak du måste lära dig när du blir mamma är att alt du skriver på internet måste avslutas med "Kram" om du är riktigt häftig skriver du "kramis".



Hare bra!



Kram!

2008-10-24 @ 13:17:05
URL: http://svenskhemmafru.blogg.se/
Postat av: Peppe

den där snuttan verkar ju helt utflippad...

2008-10-24 @ 14:20:43
Postat av: Anki

Till peppe: Nä asså ja tycker att snuttan verkar va jätte trevlig, fast de verkar som hon bor i Linköpng å pratar lite dalmål

2008-10-24 @ 14:46:52
URL: http://minipanda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0